Rygsmerter - smerter i ryggen

Rygsmerter - smerter i ryggen kan vise sig på mange forskellige måder.

Smerterne kan sidde i lænden og måske trække ned i det ene ben, eller provokeres når du gør en bestemt bevægelse.

Lændesmerter - smerter i lænden

Smerter i lænden viser sig ofte som en murende, bidende smerte tværs over lænden eller blot i den ene side af lænden.

Smerten kan også sidde centralt inde ved rygsøjlen. Med lændesmerterne kan der opstå symptomer ned i det ene ben. Dette kan være en snurrende, sovende fornemmelse eller en direkte smerter ned i ballen, i benet til knæniveau eller helt ned i foden. Her er der tegn på at en af nerverne er i klemme sandsynligvis i lænden.

Lændesmerter kan forårsages af mange faktorer.

Lænden er normalt meget bevægelig og udsat for påvirkning af tyngdekraften.
Dette får indflydelse på kropsholdningen og vores holdning har indflydelse på strukturerne i og omkring rygsøjlen. I den stående stilling har strukturerne i lænden det bedre end for eksempel i siddende eller foroverbøjet stilling. Her lægges der et stort pres på bl.a. discusskiverne i lænden.
Discus er de bruskskiver som ligger mellem hver ryghvirvel.
De har en hård skal og en blød kerne, som bevæger sig i forhold til rygsøjlens stilling. Da vi er mest bevægelige i lænd og nakke, ses skader på discus i disse regioner hyppigst. Skaden opstår pga. at den bløde kerne i discusskiverne igennem længere tid har været påvirket i en bestemt retning oftest bagud eller skråt bagud. Denne påvirkning af discus, sker når vi sidder med en runding i lænden over længere tid f.eks siddende på et kontor, på skolebænken eller i bilen. Det kan også ske ved uhensigtsmæssige foroverbøjede arbejdsstillinger som gentages ofte i løbet af dagen. Udfører man et løft i denne stilling er trykket på lændediscus endnu større.
Smerter i lænden eller ned i benet opstår først idet at skaden er sket.
Discusskiven får en udposning i større eller mindre grad og hvis udposningen trykker på nerverne, som springer ud inde fra rygmarven, kan det mærkes ned i benet.
Smerter kan også opstå i blot lænden.
Faktisk ses det ofte ved denne problematik at man kun mærker symptomerne ud i benet. Forud for dette kan der godt have været en periode med lette lændesmerter særligt idet man rejser sig op fra siddende eller fra en foroverbøjet stilling.
Problemer af denne karakter kan behandles gennem Mc Kenziebehandling.
Dette er dynamiske mobiliseringsøvelser som du selv udfører flere gange dagligt, for at arbejde discusskivens kerne ind på plads. Behandlingen udføres primært af patienten selv, men vejledning samt opfølgningen fås hos en specialuddannet fysioterapeut.

Smerter i brystregionen - eller imellem skulderbladene

Smerter i brystregionen i området mellem eller lige under skulderbladene er også hyppige. Disse provokeres specielt ved en drejning af overkroppen i forhold til underkroppen eller når du tager en dyb indånding.

I dette tilfælde er det selvfølgelig også nødvendigt at finde ud af hvorfra problemet stammer. Det skyldes ofte en låsning i et eller flere led i rygsøjlen - kaldet facetleddene, eller i leddene mellem ryghvirvlerne og ribbene. Dette kan løsnes gennem mobilisering og manipulering fulgt op at selvmobiliserende øvelser.

Kropsholdning har en stor betydning for rygsøjlen ve og vel. "Hænger" vi i rygsøjlens strukturer (ledbånd og seneapparat) er vi ikke så parate til at reagere overfor udefrakommende påvirkninger. Dette øger risikoen for at der i sådanne situationer opstår en skade. Samtidig har rygsøjlens strukturer ikke særligt godt af denne overbelastning. Særligt ledbånd og discusskiver kan som nævnt ændre form.

Det er derfor vigtigt at vi "retter" os op - gør os lange i rygsøjlen vha. det muskulære system. Aktivering af den dybe ryg- og mavemuskulatur kan nedsætte risikoen for skader på ledbånd og discusskiver. Er du i tvivl om hvordan din holdning er og hvordan du aktiverer den dybe muskulatur kan du søge vejledning hos en fysioterapeut.