Pilates

Joseph H. Pilates

Hvad er Pilates?

Pilates-metoden er en træningsmetode, der arbejder på at skabe en velafbalanceret krop. Det forbedrer kroppens muskelkonrol, fleksibilitet, koordination og vejrtrækning. Metoden er udviklet af Joseph H. Pilates for mere end halvfems år siden og han kaldte sin teknik contrology. Systemet styrker musklerne og gør dem spændstige samt fokuserer på smidighed i bevægeapparatet. Træningen giver en bedre kropsholdning og balance, idet der fokuseres på centeret af kroppen - den dybe mave- og rygmuskulatur. Alt dette tilsammen giver et større fysisk velvære, men i allerhøjeste grad også psykisk, da træning forbinder krop og bevidsthed.

crème anti-rides
Dimagrisci velocemente senza soffrire la fame!
www.laboutiquebienetre.fr
Formexplode
Dimagrisci velocemente senza soffrire la fame!
www.laboutiquebienetre.fr

Pilates-metoden er baseret på at skabe en naturlig balance mellem kroppens stærke og svage muskler. Tyngdekraften har en stor indvirkning på vores kropsholdning. Konsekvensen er en dårlig holdning, som kan resultere i kronisk belastede led og muskler. Pilates styrker de svage muskelgrupper og udspænder de stramme. Ved at styrke de små og dybe muskler undgår man, at de stærkere muskelgrupper får overtaget og dermed skaber ubalance i kroppen. Derfor arbejder metoden primært med musklerne omkring ryg, mave og bækken. Har man kontrol over kroppens midte, kan man bevæge resten af kroppen (arme og ben) mere frit og kontrolleret.

Træningsmetodens popularitet er vokset støt siden 1920´erne og i dag er det et verdensomspændende system. De originale Pilates-øvelser udføres på gulv eller dertil udviklede maskiner. Teknikken er blevet udviklet gennem årene, hvor mange instruktører har tilpasset Joseph Pilates´ originale øvelser til nye tanker om fysisk træning for at tilpasse dem alle niveauer inden for fitness. Derfor bruger mange i dag andre redskaber som elastikker, vægte m.m.. ^ ⇑ ^

Hvem var Joseph H. Pilates

Joseph Hubertus Pilates var som nævnt manden bag Pilates-metoden. Han stillede følgende krav til træningen:

J.H. Pilates blev født i Tyskland i 1880. Han led som barn af astma, engelsk syge og gigtfeber. Han nægtede dog at lade sig begrænse af sine sygdomme, og han besluttede sig som meget ung til at forbedre sin fysiske kondition. Han fortsatte og blev gymnast, bokser og cirkusartist og samtidig durkede han også yoga og kampsport. Denne vedholdenhed og stræben efter at kurere sin egen krop samt lysten til også at forbedre helbredet hos andre, førte til hans forskning og udvikling af en helt ny træningsform tidligt i 1900-tallet. Teknikken kaldte han "Contrology" og den kombinerede Østens og Vestens metoder og var et program specielt til at kontrollere musklerne ved at bruge hjernen.

I 1912 flyttede Pilates til England, hvor han underviste Scotland Yards detektiver i selvforsvar, men da Første Verdenskrigen brød ud, blev han interneret, fordi han var tysk statsborger. Under den sidste del af krigen arbejdede han som sygepasser på et hospital på Isle of Man, hvor han begundte at arbejde med patienter, som var ude af stand til at gå. Han udtænkte træningsapparater til sine patienter ved at sætte fjedre på hospitalssenge for at yde modstand og opdagede, at hans patienter kom sig hurtigere end dem han ikke passede. Disse fjederbelastede træningsapparater blev prototyperne for de maskiner, som han senere udviklede til sine træningscentre i New York.

Efter krigen vendte Joseph Pilates tilbage til Tyskland og emigrerede i 1926 til USA. På rejsen derover mødte han sin fremtidige hustru Clara, og ved turens slutning havde de besluttet at åbne det første officielle Pilates-studie i New York. Studiet blev hurtigt en succes, hvor de fineste balletdansere og atleter trænede.

Pilates-metoden blev udviklet med en sund krop, et sundt sind og et sundt liv for øje. I 1945 skrev Joseph Pilates en bog med titlen Return to Life. "Ideelt set bør musklerne adlyde viljen. Der er ingen fornuft i at viljen beherskes af musklernes refleksbetingede bevægelser." Joseph Pilates troede på åndens evne til at kontrollere kroppen. Denne teori beviste han i årenes løb gennem sin forskning og undervisning.

^ ⇑ ^

Filosofien bag Pilates metoden

God fysisk form er den første forudsætning for trivsel
^ ⇑ ^

Nøglebegreber i Pilates træning

Koncentration, Koordination, Centrering, Flydende bevægelser, Afspænding, Vejrtrækning, Stamina,
Kropsbalance
e.

Du kan læse mere om Pilates nøglebegreber her: Pilates-træning.