Lændesmerter - Ischias

De fleste har hørt om lændesmerter "ischias smerter".

De fleste har hørt om lændesmerter "ischiassmerter" i forbindelse med smerter ned i benet.

Symptomerne kan være en dyb smerte eller snurrende fornemmelse ned bag på låret og evt. trækkende helt ud i underbenet og ned i foden. Smerterne kan også bare lokalisere sig til ballen.

Ischiasnerven - Nervus Isciadicus - er den største nerve vi har i benet på tykkelse med en lillefinger. Nervetrådene springer ud fra rygmarven mellem de nederste lændehvirvler og samler sig i ischiasnerven øverst i ballen. Herfra løber den mellem de dybe muskler i ballen, som har indvirkning på hofteleddet, og videre ned bag på låret til knæhasen. Her deler den sig i to grene, som forsyner underbenet og foden.

Ischiasnerven

Trykker man på en nerve et hvilket som helst sted under dens forløb, vil man kunne mærke de svarende til de områder nerven forsyner. F.eks. kender vi alle at få albuestød. Trykker man på en nerve som ligger på indersiden af albueleddet, vil man mærke det ud i lillefinger og ringfinger. Det samme gælder selvfølgelig også for ischiasnerven.

Den kan blive klemt allerede inde ved rygsøjlen hvor den springer ud mellem ryghvirvlerne. Her kan den kanal, hvor nervetrådene kommer ud fra rygmarven, være forsnævret pga. kalkaflejringer, slidtage i rygleddene eller en deform discusskive kan trykke på nervetråden. I alle henseender vil man evt. mærke det ned i ballen, bag på låret og underbenet.

Symptomer omkring lændeproblemer - ischias

Musklerne som ligger lige op af nerven i ballen
kan, hvis de er stramme også trykke på den, som man får symptomerne. Dette problem kaldes for ischiassyndromet og ses hyppigt hos chauffører og andre som kører meget.
Samtidig kan nerven blive stram.
En nerve skal være elastisk og kunne give sig i forhold til de bevægelser vi laver med armen og ben. Forskellige årsager kan gøre at nervevævet bliver mindre fleksibelt og give symptomerne som beskrevet. Dette fænomen kaldes Abnorm nervetension (ANT)

Problemer i lænde - lændesmerter

Har du lændesmerter - ischiassmerter som beskrevet ovenfor er det sandsynligt at du har problemet. Men dette kan dog kun diagnosticeres ved en undersøgelse hos din læge eller fysioterapeut. Det er vigtigt, at man får lavet en grundig undersøgelse af syntomerne idet behandlingen til de forskellige problemer kan være vidt forskellige. En undersøgelse kan fortælle hvor problemet stammer fra og en korrekt behandling kan sættes i gang.