Hovedpine - migræne

Hovedpine - spændinger i hoved, nakken og ryggen.

Hovedpine er en meget almindelig. Man kan inddele hovedpine i forskellige katagorier: Migræne, Cervikogen, spændingshovedpine og mange flere. Her er nogle facts om hovedpine blandt den danske befolkning:

Spændingshovedpine - den mest almindelige type hovedpine

Ved spændingshovedpine sidder smerterne i begge sider af hovedet og giver en pressende - trykkende fornemmelse i hovedet. Intensiteten er ofte svingende fra morgen til aften. Mange oplever en forværring hen sidst på dagen. Hertil ses til tider symptomer som kvalme, lyd og lys følsomhed. Fysisk aktivitet forværrer ikke symptomerne.

Mennesker med spændingshovedpine har ofte tendens til meget spændte muskler i nakke og skuldre. Disse spændinger kan give såkaldte triggerpunkter i musklerne, som giver en refereret smerter til f.eks. hovedet.

Spændinger kan skyldes uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, psykiske problemer (f.eks. sorg, krise, depression m.m.), dårlig tandstilling, at man skærer tænder om natten, dårligt syn, dårligt indeklima, væskemangel samt mange andre problemer.

Migræne er en ofte forekommende type af hovedpine

Migræne er oftest kun lokaliseret til den ene side af hovedet. Smerten er pulserende/dunkende og intensiteten kan være meget svær. Kvalme, opkastninger og almen utilpashed ses tit i forbindelse med migræneanfald. Fysisk aktivitet forværrer symptomerne og skarpt lys og høje lyde kan være stærkt generende. Symptomerne kan vare fra få timer til flere døgn.

Migræne kan være arveligt og det skulle være muligt at forebygge migræne ved at finde ud af hvilke faktorer, der udløser anfaldet hos den enkelte. Forskning viser at stress, hormonændringer og alkohol kan udløse migræne.

Mange som lider af migræne har ofte spændingshovedpine imellem anfaldene. Dette kan forvirre billedet af hvad der egentligt udløser hovedpinen og vanskeliggøre behandlingen. Der findes effektiv migrænemedicin, som kan forebygge migræne eller nedsætte intensiteten på en opstået migræne.

Forebyggelse og behandling.

For at forebygge hovedpine er det først og fremmest vigtigt at få sat den rigtige diagnose. Dette vil kræve en undersøgelse hos din egen læge.

Egen læge henviser evt. til en fysioterapeut, som den første gang vil undersøge problemet ved at spørge ind til det og undersøge nakken og ryggens led, muskler m.m. Såfremt fysioterapeuten vurderer at hovedpinen kan skyldes problemer her, kan en behandling påbegyndes og man kan give ideer til, hvordan hovedpinen kan forebygges en anden gang.

Ved kronisk hovedpine kan det være en god ide at føre hovedpine dagbog.